ITA Airways planuje zwiększenie swojej długodystansowej siatki połączeń w ramach nowej pięcioletniej strategii biznesowej do 2030 r. Włoski przewoźnik zamierza uruchomić nowe trasy z Rzymu Fiumicino do Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Azji i Afryki, które będą zasilane przez sukcesywnie zwiększaną sieć połączeń krótkodystansowych - o czym informował włoski dziennik Corriere della Sera.
Przewoźnik zamierza zaspokoić ten rozwój, dodając co roku jeden nowy samolot szerokokadłubowy, zaczynając od 2026 r. - Oczekuje się, że flota będzie liczyła średnio około 100-110 samolotów, które do 2030 r. będą w całości składały się z modeli nowej generacji – ogłosił włoski przewoźnik.
Według Corriere della Sera, powołującego się na anonimowe źródła branżowe, ITA Airways rozważa wykorzystanie hubów United Airlines w Newark i Houston do swojej przyszłej ekspansji w Stanach Zjednoczonych oraz zamierza zacieśnić współpracę z Aerolíneas Argentinas w zakresie oferowanych już połączeń z Buenos Aires.
Przewoźnik rozważa także uruchomienie nowych połączeń do Bombaju, Singapuru i Osaki, które są hubami trzech członków Star Alliance: Air India, Singapore Airlines i All Nippon Airways.
Jeśli chodzi o siatkę połączeń w Afryce, to Corriere della Sera poinformowało, że Lagos i Abidżan również znajdują się w kręgu zainteresowań ITA. Obecnie linia lata do Algieru, Akry, Dakaru, Kairu i Tunisu, a loty obsługiwane są samolotami wąskokadłubowymi.
ITA Airways chce wykorzystać także synergię z liniami z grupy Lufthansa i zostać członkiem Star Alliance na początku 2026 r. Ma również na celu wejście do transatlantyckiego joint venture A++ z Lufthansą, United Airlines i Air Canada.
Obecna flota ITA
W skład
floty włoskiej linii wchodzi 100 airbusów:
12 A220-100,
13 A220-300, 10 A319, 17 A320,
19 A320neo,
siedem A321neo,
pięć A330-200,
11 A330-900 oraz sześć
A350-900. Włoski przewoźnik czeka na dostawę 22 airbusów: trzech A220-300, 11 A320neo, dwóch A321LR oraz sześciu A330-900neo.
O przewoźniku
ITA Airways to narodowy przewoźnik lotniczy Włoch, założony w październiku 2020 r. po upadku Alitalii, długoletniej, ale borykającej się z finansowymi problemami włoskiej linii lotniczej. Oficjalnie znana jako Italia Trasporto Aereo S.p.A., ITA rozpoczęła działalność w październiku 2021 r., przejmując wiele tras i samolotów Alitalii. Chociaż pod względem prawnym jest to odrębny podmiot, ITA Airways czerpie inspirację z kultowej marki Alitalia, przyjmując barwy, które oddają hołd narodowym kolorom Włoch i dziedzictwu lotniczemu. W ubiegłym roku linia informowała, że identyfikacja wizualna ITA została wzbogacona o historyczny element. W biurach i na samolotach pojawia się napis
ITA Airways - Inspired by Alitalia (ITA Airways - Inspirowane Alitalią).
Warto także dodać, że
17 stycznia włoski przewoźnik oficjalnie został nowym członkiem grupy Lufthansa. Transakcja została sfinalizowana we współpracy z włoskim Ministerstwem Gospodarki i Finansów (MEF) i w jej rezultacie Lufthansa Group przejęła 41 proc. udziałów w ITA Airways. Pełna integracja ITA Airways z grupą Lufthansy zajmie co najmniej dwa lata i obejmuje przystąpienie linii do
Star Alliance na początku 2026 r., po tym jak wcześniej opuści SkyTeam. Integracja obejmuje również synchronizację rozkładów lotów z przewoźnikami grupy Lufthansa we Frankfurcie i Monachium oraz wzajemne korzyści dla programów lojalnościowych Volare i Miles & More.